★ALBUM REVIEW (414) 【Ralph Bowen - Standard Deviation】 (2014)

 

By Takaaki Kondo, Tokyo Jazz Review

 

 

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Rating

 

Musical Performance      ★★★★

Songs/Compositions       ★★★★

Arrangement                 ★★★★

Sound Quality                ★★★★

Overall Enjoyment          ★★★★

 

 

Out Of The Blue, Horace Silver, Michel Camilloのバンドでの活躍でも知られNYで活躍している「Tenor一徹男」私が命名Ralph Bowenラルフ・ボーエン。私は以前「目の前で」彼の演奏(生音)を聴いたことがあるのですが、その音色の素晴らしさに驚愕しました。兎角高速のアウトフレーズ等で「技巧派」と見られることが多いと思いますが、やはり「素晴らしい音色と鳴り」がなければこんなに長年NYで活躍できません。

本作はそんなRalph BowenStandard集です。タイトル通りノーマルからカッコヨク「逸脱」(Deviate)しています。

Latin Feel
にアレンジされたJerome Kern's "Yesterdays"では、Bill O'Connellの斬新なハーモニーのブロックコードによるイントロが秀逸。Ralph Bowenのアドリブは「バランスが良い」ですね。「Traditionalなフレーズ」「アウトフレーズ」「8分音符でじっくり行く処」()「山場での早いパッセージ」と「リズミックなアプローチ」「完璧にコントロールされたフラジオ」。そして温かい音色共に、種々のタンギングを駆使してフレーズにメリハリを付けて「唄」にまで昇華しているところが実に素晴らしい。

“You Don't Know What Love Is”のテーマ部分に見られるように、ストレートにメロディーを吹きながら微妙かつ絶妙にピッチをコントロールして「色」を付けている。


Ralph Bowenと云うと「Michael Brecker直系」「高速アウトフレーズ吹き」という「レッテル」が散見されますが、私は『唄いまくるTenor』だと思っています。そして全曲アレンジが素晴らしいのも嬉しいですね。


選曲良し!

アレンジ良し!

演奏良し!

おまけに録音良し!

「現代的で痛快なStandards集」を聴きたい方には是非オススメです!

Zealously recommended!!!

  

Personnel

 

Ralph Bowen: tenor saxophone
Bill O’Connell: piano
Kenny Davis: bass
Donald Edwards: drums

 

  Tracks Listings

 

1. Isn't It Romantic
2. No Moon At All
3. Yesterdays
4. You Don't Know What Love Is
5. You Stepped Out Of A Dream
6. Spring Is Here
7. Dream Dancing
8. By Myself

 

  

 Ralph Bowen - Website

 

 

Official Website

 

http://www.ralphbowen.com/music.html



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Preview


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http://somethingelsereviews.com/2014/05/06/ralph-bowen-standard-deviation-2014



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Video

 
The Ralph Bowen Quartet - Project - "Amazing Journey" (Full Version)



https://www.youtube.com/watch?v=YPjmxUNXKzA

 

 

 

Review (English)

 

Tenor saxophonist Ralph Bowen (Out Of The Blue, Horace Silver, Michel Camillo) is a highly regarded New York-based artiste and an idea man who can stand with the best of them. With his fifth solo venture for Posi- Tone Records Bowen tackles standards, and as the title intimates, he often deviates from the norm. 

Jerome Kern's "Yesterdays" receives a Latin uplift, sparked by venerable pianist Bill O'Connell's topsy-turvy opening statements and bristling unison choruses with the rhythm section. From this point onward, they spring into a buoyant romp as Bowen stokes the coals via a ferocious series of choruses. He adds enough bite to impart a distinct edge, yet interweaves his melodic flair into ultra-fluid lines and improvises within the lower to medium registers. But he doesn't waste any notes and injects a few emphatic honks and squeaks into the upper-registers to raise the pitch with a stirring climatic assault while also infusing brevity into O' Connell's flavorful arrangement. Ultimately, Bowen and his first-class ensemble ruffle a few feathers and take matters into their own hands by not tendering literal readings of these rather shopworn works. (Zealously recommended...)