【Steve Gadd Band - Gadditude】(2013)

(English follows Japanese)

 

My Favorite Album (393)


By Takaaki Kondo, Tokyo Jazz Review

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http://tokyo-jazz-review.jimdo.com/

 

Rating
Musical Performance          ★★★★☆

Sound Quality                    ★★★★★

Overall Enjoyment             ★★★★☆



The Super Drummer, Steve Gadd
さんの久々のリーダー・アルバムです。1988年のガッド・ギャングの2ndアルバム以来25年ぶり。また自身のプロデュースとしては初のリーダー・アルバムだそうです。新メンバーは、マイケル・ランドウ(g)、ラリー・ゴールディングス(key)、ジミー・ジョンソン(b)、ウォルト・ファウラー(tp)という、いつもジェームス・テイラーのツアーで一緒に演奏している家族のようなメンバー。

マイケル・ランドウ、ラリー・ゴールディングスを中心としたメンバーによるオリジナル曲に加え、キース・ジャレットの74年のアルバム『Belonging』に収録されている「The Windup」、77年のアルバム『My Song』に収録されている「Country」。「Country」は涙が出るほど染み入りますね。「The Windup」は超スリリング&鳥肌ものインタープレイが聴けます。また、アフリカの最強ピアニスト、ダラー・ブランド(アブドゥーラ・イブラヒム)の「The Mountain」のカヴァーも素晴らしい。選曲・アレンジ・演奏の全てのQualityがとても高い。どっしりと落ち着いた余裕のある演奏は実に心地良く、聴けば聴くほど味のあるアルバムです。

 

音質は、音圧たっぷりの太く柔らかく存在感のあるリアルなサウンド。特にドラムのリアルさは驚異的で、演奏の細かいニュアンスだけでなく、ドラムセットの材質感までもがばっちり聴き取れます。スティーヴ・ガッド・ファン必聴のアルバムですね。

このバンドをBlue Note Tokyoで観た時、GOD様が何度も「I Iove this Band!」と言っていたのが印象的でした。その言葉通りの素晴らしい「バンド」です。

Highly Recommended!


(Personnel)

Steve Gadd: drums

Walt Fowler: trumpet, flugelhorn

Larry Goldings: keyboards

Jimmy Johnson: bass

Michael Landau: guitar(s)

Arnold McCuller: vocals (3, 9)

David Lasley: vocals (3, 9)

 

<Steve Gadd:drums>

1945年4月9日、ニューヨーク州ロチェスター生まれ。地元のビッグバンドで活動後、ニューヨークに出て、スタジオ・ミュージシャンとなり、クロスオーヴァー、フュージョンの草創期からその第一人者として高い評価を得ていた。1976年に「スタッフ」を結成、1980年代には自己のバンド「ガッド・ギャング」を結成、R&B の名作をカヴァーしたグルーヴ感溢れるサウンドは多くのファンを魅了した。西のハーヴィー・メイソン、東のスティーヴ・ガッドとして人気を二分する存在であるが、近年は、ジョー・サンプル、ミシェル・ペトルチアーニらと共演、95年からはエリック・クラプトンの強い要請により彼のツアー・バンドに参加、その演奏は多くのロック・ファンをも虜にしている。ポール・サイモン、ジェームス・テイラー、ロバータ・フラックと言ったミュージシャンにとっては欠かす事の出来ない存在である事は彼らのアルバム・クレジット、ツアー・パンフからも一目瞭然である。その他、クインシー・ジョーンズ、スティーヴィー・ワンダー、ポール・マッカートニー、スティーリー・ダン、チック・コリア等々のレコーディングやツアーに参加。ジャンルを超えてのビッグネーム達との共演歴、そして驚異的な数のレコーディング&ツアー歴をもつ誰もが認める世界最高峰ドラマー。

 

<Michael Landau:guitar>

1958年6月1日、カリフォルニア州ロサンゼルス生まれ。高校卒業後プロとして活動。スティーヴ・ルカサーの後任としてボズ・スキャッグスのバンドに参加。1980年代以降、ピンク・フロイド、マイルス・デイヴィス、ロッド・スチュワート、ジェームス・テイラーなどの作品に起用される人気ミュージシャンとなる。90年代から精力的に自身のソロ活動やバンド活動を行い、ソロ&バンドを合わせて13枚のアルバムを発表している。セッション・プレイヤー、また卓越したギタリストとして多くのプレイヤーに影響を与えており、日本での人気も高い。友人のスティーヴ・ルカサーはランドウを評して「世界で五本の指に入る」と賞賛を送っている。

 

<Larry Goldings:keyboards>

1968年、ボストン生まれ。ハモンド・オルガンの名手、そしてピアノを含むキーボードの名手。主戦場はジャズの分野であるが、クリスティーナ・アギレラ、ウォルター・ベッカー、ソロモン・バークからトレーシー・チャップマン、ノラ・ジョーンズ、ジェームス・テイラー等々、錚々たる面々のポップスのスーパースター達から熱いコールを送られている存在。近年ではジェームス・テイラーとのコラボレーションが多く、テイラーの近作にはオリジナル楽曲の提供も行っている。リーダーとしてはこれまでに15枚余りアルバムを発表。自身のオルガン・トリオ(ピーター・アースキン、ビル・スチュワート)を率いるほか、2007年にはジョン・スコフィールド、ジャック・ディショネットとのアルバム『Trio Beyond』(ECM)でグラミー賞・最優秀ジャズ・アルバムにノミネートされている。

 

<Jimmy Johnson:bass>

1956年、アメリカ生まれ。ミネソタ・オーケストラのベース奏者の父親とピアノ講師の母親の下、恵まれた音楽環境で育つ。76年からアレンビックの5弦ベースの名手として有名。79年からLAを拠点として活動。特にジェームス・テイラー、アラン・ホールズワースとの共演が長い。指弾きがメインで特殊な奏法は使わないが、美しくメロディー重視のソロ・プレイには定評がある。幅広いジャンルで活躍しており、リー・リトナー、ケニー・ロギンス、ドリ・カイミ、ロッド・スチュワート、スタン・ゲッツ、アール・クルー、セルジオ・メンデス、マイケル・ランドウ、渡辺貞夫、チャド・ワッカーマン、ロジャー・ウォーターズ、アーニー・ワッツ等々、数多くのアーティストのレコーディング&ツアーに参加している。

 

<Walt Fowlertrumpet, flugelhorn>

1955年3月2日、ユタ州ソルトレイクシティ生まれ。1974年、フランク・ザッパ&ザ・マザーズ・オブ・インヴェンションのメンバーとしてプロのキャリアをスタート。75年に兄弟バンド『The Fowler Brothers Band』を結成し2枚のアルバムをリリース。その後、ビリー・コブハム、ジョニー・ギター・ワトソン、レイ・チャールズ、バディ・リッチ、ジョージ・ベンソン、ダイアナ・ロスなどのツアー・メンバーとして起用される。90年代の半ば以降、『ライアオン・キング』、『バックドラフト』、『グラディエーター』、『シュレック』、『オーシャンズ12』、『パイレーツ・オブ・カリビアン』ほか、映画サウンドトラックにおける管弦楽の編曲を数多く手掛けている。2001年にはジェームス・テイラーのツアー・バンドのメンバーとして参加。以降、ジェームス・ブラウン、ロバータ・フラック、スタンリー・クラーク、ジョージ・デューク、矢沢永吉、ドアーズ、マンハッタン・トランスファー、フィッシュボーン、ポーラ・アブドゥル、TOTO、アラン・ホールズワース等々、ジャズ、ロック、ポップス、R&Bとジャンルを超えて数多くのレコーディング&ツアーに参加している。

 

 

(Track Listing)

1. Africa (Michael Landau)

2. Ask Me (Larry Goldings)

3. Country (Keith Jarrett)

4. Cavaliero (Larry Goldings)

5. Green Foam (Steve GaddWalt FowlerLarry GoldingsJimmy JohnsonMichael Landau)

6. The Mountain (Ibrahim Abdullah)

7. Who Knows Blues (Michael Landau)

8. The Windup (Keith Jarrett)

9. Scatterbrain (Thomas YorkPhlip SelwayJohn O'BrienJonathan GreenwoodColin Greenwood)

 

 

Steve Gadd – Website

 

Official Website

http://www.drstevegadd.com/


Facebook
https://www.facebook.com/SteveGaddBandGadditude


https://www.facebook.com/pages/Steve-Gadd/106195426077377

 

 

https://www.facebook.com/drstevegadd?fref=browse_search

 



iTunes

https://itunes.apple.com/jp/album/gadditude-feat.-walt-fowler/id687499014


Buy CD

 

http://www.amazon.co.jp/Gadditude-Steve-Band-Gadd/dp/B00E5N8FFK


EPK
http://www.youtube.com/watch?v=DUI8Scntink

"Africa"
http://www.youtube.com/watch?v=H31e7V8BmNQ

 


About "Gadditude" By Steve Gadd

 

I’ve been lucky to be a part of some amazing recordings and performances with extraordinary artists like Paul Simon, James Taylor, Eric Clapton, Paul McCartney, Steely Dan, Chick Corea, Stevie Wonder, and many more during the course of my career. While I love that time on the road with those guys, playing live and in the studio, I also love producing and making my own music. I’ve recorded a few of my own albums over the years, but for this new record I wanted to create something entirely new and different. It was important to me that these songs had good feel and a solid groove. This is my first studio recording as a leader in over 25 years and I’m really excited about it. So, I gathered together some of the best guys I know – Larry Goldings, Jimmy Johnson, Walt Fowler, and Michael Landau to createSteve Gadd Band. I’d like to invite you to be a part of the process of putting out our first record as Steve Gadd Band, Gadditude. Here at PledgeMusic, you’ll be able to watch it all happen, step-by-step, in real time. We’ll have behind-the-scenes clips from the recording sessions, exclusive videos that feature early versions of the tunes, and a rare chance to see what it’s like to be in the studio with us, day by day, as our new album takes shape. Pledging will open the door to get exclusive signed CDs and merchandise + a digital MP3 album download of Gadditude one week before it’s available everywhere. And not only will you be helping us put this new record out, but a significant portion of your pledge will go to an incredible organization that I care about deeply, called MusiCares, who provides assistance for music industry people in great times of need. Thank you for your years of support and being a very special part of Gadditude!

- Steve Gadd

 

 


Review

 

Drummer Steve Gadd, the man responsible for some of the most memorable grooves and explosive drum solos on record, is often looked at as a perpetual sideman and session giant. Over the past four decades he's laid down the rhythmic law for everybody from Steely Dan to James Taylor and Chick Corea to Paul Simon, but he's been making more time for himself of late; in a three year span, he's managed to deliver four albums that highlight his versatility and supreme musicality: The hard grooving Live At Voce (BFM Jazz, 2010), billed to "Steve Gadd And Friends," a pair of albums from The Gaddabouts, a roots-y outfit which puts Gadd behind vocalist Edie Brickell and some studio heavyweights, and this earthy instrumental session.  Gadditude finds the man of the hour fronting/backing a band that's been backing Taylor for years. Together, without Taylor, they deliver a program that's alternately about fun, feel and depth. Gadd's partners on this journey—bassist Jimmy Johnson, trumpeter Walt Fowler , guitarist Michael Landau and keyboardist Larry Goldings—are all supremely gifted players with shared musical values, making them ideally suited for this project. They all know how to simply throw it down and have a good time ("The Windup"), but they're also capable of extreme sensitivity when the music calls for different-and-precise aural coloring ("Scatterbrain"). Gadditude moves from spacy to grounded and airy to dense as the members of the Steve Gadd Band demonstrates why they're the first call guys for so many other musicians. As the album takes flight, the light textured fusion of Landau's "Africa" leads to the mellow and intriguing "Ask Me Now." Things become more reflective when Gadd and company explore Keith Jarrett's "Country," recast in three here, but that mood doesn't linger; Goldings' "Cavaliero," which comes next, has a bit more bite, thanks in large part to Landau's guitar work. As the album continues, Gadd and his companions tackle the blues ("Green Foam"), add a dash of old school American soul to pianist Abdullah Ibrahim's music ("The Mountain"), and have a party on their return visit to Jarrett territory ("The Windup").  Gadd doesn't deliver any chops-heavy solos or eye-popping fills here, but he does what he does best: create grooves and rhythmic foundations that support the music and accentuate the core concepts of each song.
---DAN BILAWSKY, All ABout Jazz

 

 

The drummer Steve Gadd has been on my radar ever since I became aware of a super group formed back in the mid-seventies called Stuff. The band was formed by bassist Gordon Edwards and was made up of some of New York City's finest session players. The band included Edwards on bass, Richard Tee on keyboards, Cornell Dupree and Eric Gale on guitars and at first Chris Parker on drums, but soon Steve Gadd became the mainstay drummer of the group. Stuff had a soulful, funky sound that was driven by Gadd's propulsive in the pocket groove.Working with a who's who in popular music and jazz, from Carly Simon and Eric Clapton to Chick Corea and Jim Hall, Steve Gadd's work was ubiquitous throughout the seventies, eighties and nineties. It was in 1975 where Steve' distinctive drum and bugle style was heard on the intro to Paul Simon's mega-hit "Fifty ways to Leave Your Lover." My personal Steve Gadd piece da resistance came in 1977, on Steely Dan's fabulous Aja. On this pop/jazz masterpiece, Gadd's inimitable syncopated drum work in concert with Wayne Shorter's soaring saxophone solo, especially in his explosive work at the coda, cemented his reputation as a drummer of extraordinary skill, inventiveness and unerring rhythmic drive. On Gadd's latest release, unfortunately titled Gadditude ( Who thinks up these names?), the drummer is joined by his band mates Larry Goldings on keyboards, Michael Landau on guitars, Walt Fowler on trumpet and Jimmy Johnson on bass. Individually these guys are superb musicians. Together they have toured as the back up band for James Taylor for several years and on this album their empathetic and exceptional cohesiveness is joyfully on display. The opening track, Michael Landau's "Africa," is a wonderfully expressive vibe, featuring Landau's wavy guitar lines, Larry Goldings, modulating organ, Jimmy Johnson's walking bass line and Gadd's understated snare shuffle. Together they create a hypnotic, unmistakably hip groove that allows Walt Fowler to play a Miles-like circa Bitches Brew muted trumpet over the top. Very mesmerizing and expertly played On Larry Goldings tune "Ask Me" Gadd uses his signature marching snare to pilot this dreamy, slow ballad. Goldings switches from organ to the wispier sound of the Fender Rhodes for this expressive piece. Walt Fowler's uses the warm tone of his flugelhorn in this song that recalls some of Art Farmer's later work. Guitarist Landau has a penchant for interjecting beautifully lingering notes that bend and hang in the air like anguished cries. The group takes to Keith Jarrett's "Country" like putting on a pair of old, worn familiar shoes. The 3/4 shuffle created by Gadd's brushes with Johnson's slender bass lines, and Golding's gospel-like Wurlitizer work gives the well-known song a solemn and reverential sound. Walt Fowler's trumpet work is like a ray of sunshine streaming into the chapel windows on a Sunday morning, beautiful and uplifting. Landau's distinctive country treatment on guitar is full of feeling and soul. I have always found keyboardist Larry Goldings to be a creative well-spring. On his "Cavaliero" the staccato vamp is carried by Gadd's relentlessly cadenced snare and bass drum work while Goldings plays punctuated organ lines. It is Landau's Ventures-like guitar sound that dominates the song, with its twangy West Coast reverb in clever contrast to Goldings blues dominated B3 growl and Fowler's Herb Alpert-like trumpet treatment on the chorus that makes for great fun and a stirring arrangement. The funky "Green Foam" is a classic organ trio based blues that is reminiscent of some Booker T &The MGs or Junior Wells with a direct bow of the hat to Sonny Boy Williamson's "Good Morning Little School Girl." The tune shifts to a slow smoldering blues mid-song, with some gutsy soulful guitar work by Landau that is especially tasty. Abdullah Ibrahim's "The Mountain" is given a sauntering groove by the understated Gadd, allowing Landau and Goldings beautiful interplay to shine through. Landau's guitar sound is so fluid and slinky, at times reminding me of Dire Straights Mark Knoffler here. Larry Goldings is a superb accompanist who knows the right sound to elicit from his myriad of keyboard options at any given time. Landau's "Who Knows Blues" is another shuffle with a down home feel. Fowler uses the muted trumpet and Golding's pulses on the Hammond B3 with Gadd and Johnson providing the backbeat. Landau takes a slow, deliberate solo that drips with the sound of Gadd's old Stuff band mate Cornell Dupree. A funky Crescent City inspired groove. On another Keith Jarrett tune "The Wind Up", the group lets loose and has some fun. The tune opens up full speed ahead with Fowler and Landau matching lines as Gadd, Johnson and Goldings create the groove. Johnson's bulbous bass lines are big and round as the group takes flight. Landau's guitar solo is particularly infectious as he swirls his way through the viscous groove in liquid fashion. Fowler solos over the top in a bright and punctuated style. It is Gadd and Goldings that keep this vibe going with gusto. Goldings uses the B3 to beautiful effect playing soulfully within the rhythmic lines to perfection. Steve Gadd is at his most precocious as his pointillistic playing finishes the piece. The band is heard to laugh at the end of the piece like relieved riders existing a particularly harrowing amusement park ride. These guys obviously had a lot of fun making this music and it shows. Radiohead's spacey "Scatterbrain" finishes this rewarding album in ethereal style. The sound created by the group floats as Walt Fowler's horn soars above the atmospheric groove. This album grows on you each time you play it. Put it on your CD player or iPod and simply sit back and enjoy. Steve Gadd's staid, subtle performance throughout is a testament to his ability to let the music speak for itself with a total lack of hubris.

 

---Ralph A. Miriello